2013. dec 01.

Szponzorvadászat (3)

írta: Ross Satyr
Szponzorvadászat (3)

Az eddigi, első pillantásra túlságosan terjedelmesnek ítélhető fejtegetések célja az volt, hogy megnevezzük azokat a költségkomponenseket, amelyek egy átlagos női nagypályás labdarúgó egyesület „normál üzemvitele” során felmerülhetnek. Logikus innen a folytatás: megkíséreljük hozzájuk társtani, hogy milyen típusú támogatók, milyen konstrukcióban, milyen feltételekkel lehetnek a segítségünkre. Az előző részben használt tagolást itt is megtartjuk.

Emlékeztetünk a korábbi folytatásban is rögzített előfeltevésre: „…nem a jelenlegi, inkább egy kívánt jövőbeli szituációt vázolunk fel.”

Mérkőzések, edzések

A csapat(ok) alapvető tevékenységének előírt módon való ellátásához rendkívül sok eszközre van szükség. Nem véletlen, hogy ezzel a területtel kapcsolatban merül fel a legtöbb költségtétel. Ezek nemcsak számszerűen alkotnak terjedelmes halmazt, de a halmaz egyes elemeihez kapcsolódó költségek is a legnagyobbak között vannak.

Idézzük az előző rész ide vonatkozó megállapítását: „…az ideális megoldás az, ha mindezek az infrastrukturális és kiegészítő elemek az egyesület (klub, vállalkozás) tulajdonában vagy kifejezetten hosszú időtartamú bérleti jogában vannak. Jó megoldás lehet a férfi szakággal közös, vagy esetleg egy vagy több másik, patronáló vagy patronált egyesülettel közös használat.”

Természetes lehetőségként adódik olyan állami (európai, UEFA, FIFA, önkormányzati) pályázaton való részvétel, amelynek kifejezett célja labdarúgó pályák létesítése, stadionok építése vagy felújítása. A pályázat konkrét tartalmától és terjedelmétől függ, hogy egyrészt szükséges-e bizonyos önrész felmutatása (és ha igen, milyen formában), és hogy magán a pályán felül része-e a kiszolgáló létesítmények megteremtésének finanszírozása. Ez a megoldási mód azért is vonzó, mert az elkészült létesítmények (az esetleges banki hitelek visszatérítése után és a finanszírozásban részt vevők hozzájárulása arányában) előbb-utóbb az egyesület (esetleg megosztott) tulajdonába mennek át.

Végső következtetésként az vonható le, hogy ezen, a kiadások zömét érintő területen a fogalom alapvető értelmében vett támogató, szponzor csak kivételesen, egyes részmegoldások pénzbeli támogatására vonható be. Erre a szerepre a nagy összegű hitelt nyújtó bank vagy a csapat nevét is megvásárló főtámogató (névszponzor) lehet esetleg megnyerhető. Vannak azért részterületek - mint például a játékosok fizikai, pszichikai állapotára vonatkozó rövid- és középtávú idősoros adatok kezelése -, ahol egy jól felszerelt egészségügyi magánvállalkozás természetes támogató lehet.

Szállás, ellátás

Szerencsés esetben az a létesítmény, amelyet az egyesület használ, eleve rendelkezik alkalmas kategóriájú, meghatározott befogadó képességű szálláshellyel és melegkonyhás étteremmel. Korszerű új stadionokat ma már talán nem is építenek ilyenek nélkül, és a nagyobb terjedelmű stadion-felújítások során is lehetőleg gondolnak erre. A hiányukban azonban természetes támogatóként jöhet szóba egy (vagy több) külső üzemeltetésű szálloda, esetleg kollégium, amellyel szponzori megállapodás köthető a nagyközönség számára amúgy is rendelkezésre álló szolgáltatásainak kedvezményes nyújtásáról. A kiválasztás során a szolgáltatások terjedelme és a kedvezmény mértéke mellett fontos szempont a befogadó képesség, a közelség. Előny, ha egy nemzetközi vagy országos szállodalánc egyik tagjával sikerül megállapodni. Másfajta előnyöket nyújthat egy kollégium megnyerése: mivel az egy oktatási intézményhez kötődik, további lehetőségek merülhetnek fel.

Szállítás

Többé-kevésbé természetes igénynek tűnik, hogy egy nagyobb sportegyesület, amelynek a női labdarúgó szakág is része, rendelkezzék egy közel luxus kivitelű (és mellette egy-két „hétköznapi”) autóbusszal a csapatok szállítására. Csakhogy a fő események (a mérkőzések) többnyire azonos időben vannak a férfi csapatéival, így a busz használata csak maradékelven merül fel. A kérdést viszont meg kell oldani, vagyis érdemes megállapodni egy gépkocsi-kölcsönző vállalkozással, szolgáltatásainak eseti igénybe vételére.

A hosszú távú utazásokra csak akkor érdemes megkeresni egy légitársaságot vagy vasúti céget, ha egyértelműen gyakorivá válnak a csapat vagy egyes szakemberek külföldi utazásai. Érdemes azonban megfontolni, nem célszerűbb-e inkább a hasonló szövetségi szintű partner szolgáltatását igénybe venni.

Egyéni felszerelés

A mérkőzéseken, edzéseken viselendő sportfelszereléseket, védőfelszereléseket, továbbá az egyesület egységes arculatát kifejező kiegészítő ruházatot és felszereléseket (melegítő öltözet, szélvédő öltözet, sapka, utazótáska, alkalmi ruházat) célszerűen egy világcég magyarországi leányvállalatától, vagy esetleg éppen a piacon újonnan megjelenni kívánó magyar cégtől érdemes beszerezni, természetesen megnyerve őt támogatóként.

Reklám és marketing szolgáltatások

Az egyesület és benne a csapat, a játékosok életének és környezetének olyan módon történő bemutatására, amely alkalmas lehet további támogatók megnyerésére, érdemes minél több és minél változatosabb eszközöket használni. E célra aligha érdemes az egyesület alkalmazottjaként működő saját stábot igénybe venni. Jobb megoldás egy olyan komplex vállalkozással megállapodást kötni, amelytől esetenként kölcsönözhető profi videó vagy filmes stáb, fotós, újságíró. Egy ilyen cég természetes része egy nyomdaipari részleg is.

A marketingnek napjainkban nagyon fontos eszköze az egyesület – de még inkább a szakág – internetes oldala (web site) és közösségi oldala (Facebook és esetleg továbbiak). Célszerűbb, ha ezek gazdája a tartalom tekintetében az egyesület alkalmazottja, aki azonban a megformálásban támogatást kap a marketing cégtől. Fontos, hogy minden megjelenés során szerepeltetni kell az érintett támogató(k) nevét, emblémáját, logóját, esetleg jelmondatát, a támogatásuk mértékével arányos terjedelemben.

Elméleti képzés, továbbképzés

Az edzők, egyéb szakemberek folyamatos képzése, a megfelelő eseményeken való részvétele – akár passzív résztvevőként, akár aktív szerepben, előadóként –, különböző multimédia és nyomtatott dokumentációk beszerzése összetett támogatást igényel, hiszen lehetséges vonzatként merül fel az utazás, szállás és ellátás, és nem kerülhetők el kifejezett pénzbeli kiadások sem. Részben hasonló kiadások merülnek fel játékosok, csapatok személyes vagy közvetett megfigyelése során. Esetenként szakelőadókat kell felkérni a játékosok szabályismeretének frissítésére, a sportszerű életmódjukkal kapcsolatos követelmények tudatosítására.

Biztosítás

Magától értetődik, hogy egyrészt a keret összes játékosára és a stábra, másrészt a mérkőzéseken és edzéseken, illetve azok helyszínének szokásos módon való megközelítése, továbbá az utazások, edzőtáborok során elszenvedett sérülésekre, balesetekre és anyagi károkra kiterjedő biztosítást egy olyan ismert biztosító társasággal kell megkötni, amelyet egyúttal fontos támogatóként is meg kell nyerni. Célszerű, hogy ugyanez a társaság vállalja az egyesület vagyonának, tárgyi eszközeinek minden lehetséges káresetre kiterjedő biztosítását is.

A terjedelmes kifejtés végén foglaljuk össze, miféle megnyerendő támogatókról esett szó a fenti pontokban: fő névszponzor, bank, szálloda, kollégium, gépkocsi-kölcsönző, (légitársaság, vasúti cég), sporteszköz-gyártó és –forgalmazó, komplex multimédia vállalkozás, biztosító társaság.

A következő folytatásban azt vesszük sorra, milyen ellenértékekkel viszonozhatja a sportegyesület a szponzorok támogatását.

(Folytatása következik)

Szólj hozzá

vita támogatók finanszírozás női foci sportmarketing