További gondolatok a magyar női fociról (1)
A bajnokságról
Amikor ez a szöveg íródik, túl vagyunk a 2013/2014-es magyar női NBI (a főtámogató nevével jelezve: a Jet-Sol Liga) alapszakaszának egyharmadán. A lejátszott 19 meccs eredményéből 11-ről azt mondhatjuk, hogy "normál futballmeccsen elfogadható" (a gólkülönbség nem több mint 4 gól), 8 meccsen nagy vagy feltűnően nagy gólkülönbségű eredmény született (ahogy látom, az U-17 korosztályban ez még kifejezettebb). A lejátszott öt forduló alapján szerintem kimondható, hogy a nyolc csapat egyértelműen két kategóriát képvisel: négy csapat messze nem éri el a másik négy színvonalát. Ez nem önmagában bosszantó, hanem annak a tudatában, hogy közülük kettő biztosan, egy pedig esetlegesen a következő szezonban is az elitliga tagja lesz, és ezzel abban a szezonban sem tűnnek majd el a vízilabda-eredmények. Mindez csupán diagnózis: a terápia mások dolga.
A majdani rájátszásos (és természetesen a helyosztó) meccseken, amelyek résztvevőit már most nagy valószínűséggel meg lehet jósolni, aligha alakulnak majd ki gólzáporos eredmények (vagy ahogy én nevezem: mészárlások). Jóval többet kellene tudnom a napjaink magyar női fociját jellemző körülményekről (pl. egyéni szerződések, átigazolások, transzfer díjak, újonnan alakuló csapatok besorolási szabályai), hogy akár csak elképzeléseim legyenek arról, amit itt úgy fejeztem ki: "terápia".
Itt is megismétlem, amit az előző fejtegetéshez utólag hozzátettem: Amikor e sorok íródnak, a legfelső szintű bajnokságból 22 mérkőzést játszottak le. A hivatalos jegyzőkönyvekből kiolvasható, hogy mindössze két olyan csapat volt, amelynek kispadján minden mérkőzésen ült gyúró. Két további csapatnak egy vagy két hazai mérkőzéséről mondható ez el, négy csapat pedig - közöttük az elmúlt négy szezon bajnoka - egyetlen mérkőzésén sem foglalkoztatott gyúrót vagy orvost.
Látogatás a BL-ellenfélnél
A tavalyi szezon bajnoka, az MTK Budapest kiharcolta a jogot, hogy szerepelhessen a női UEFA Bajnokok Ligája 32-es tábláján; a sorsolás a hatszoros német Bundesliga-bajnok, egyszeres BL-győztes Turbine Potsdam csapatával hozta össze. Érdemes - és nemcsak az aktualitás miatt - megnézegetni az ellenfél információban gazdag internetes honlapját.
A Turbine Potsdam szponzorai: DKB Német Hitelbank Rt (fő támogató, mezszponzor), AOK Egészségpénztár (exkluzív támogató), ZAL oktató és továbbképző központ, Potsdami energia- és vízművek, E-ON edis regionális vállalat, SAP, Pro Potsdam építési, ingatlan és fejlesztési vállalkozás, Schachtschneider Autószalon (gépkocsik), Berliner Kindl sörfőzde (hivatalos ital-támogató), Meviva egészségügyi vállalkozás (sportorvosok), Mittelbranderburger Sparkasse (takarékpénztár, a 2. csapat mezszponzora), Märkische Allgemeine (médiapartner).
Továbbá: AOK egészségpénztár és EMB energiaszolgáltató (U-17, exkluzív), MOSOLF GmbH (U-15, exkluzív), Erhard Sport (sportfelszerelés), Druckerei Thiel Gruppe (nyomda és média), Büro Technik Potsdam (irodatechnika), Hammermann & Ehlers (jogi ügyletek), Fitness First (konditerem), Kongresshotel Potsdam és Dorint Sanssouci (szállodai szolgáltatások), Juzo (kompressziós terápia), BBAG (nemzetközi kapcsolatok); valamint további hatvankettő (igen, 62) szponzor, nem részletezett területeken, nyilván kisebb-nagyobb pénz- vagy szolgáltatási támogatással.
A városnak és az észak-brandenburgi régiónak csak ez az egy női Bundesliga-focicsapata van, figyelemre méltó eredményekkel. Természetes, hogy mindenki mögé áll, aki akár csak egy kis apró publicitást szeretne. Szintén a Turbine Potsdam honlapján olvasható, hogy a szezon kezdetére ebben az évben is (már tizedszer) kiadták a klub Évkönyvét, minden fontos információval. Mivel elég sok csapatuk van, az Évkönyv terjedelme ezúttal 164 oldal...
Napjainkban egy szervezet jellegét, arculatát, a közönségkapcsolatokról vallott elveit nagyon meghatározza, hogyan néz ki a honlapja. Javaslom összehasonlításra az MTK, az Astra és (mivel aktuális) az 1. FFC Turbine Potsdam honlapját. És itt közreadom egy hozzászóló véleményét: "Az MTK-nál nincs marketing és reklám stáb. Nincsenek alkalmazottak. Ezen (is) spórolnak. Pedig a képlet egyszerű: Egy jó marketinges nem viszi, hanem hozza a pénzt. Amúgy simán lehetne találni erre embert 0, azaz nulla forint havi fix fizetésért + jutalékért."
Az utolsó szóig egyetértek a vázolt képlettel. Siralmas, hogy ezt a XXI. században nem ismerik fel. Hiába vannak és lesznek ígéretes kezdeményezések "felülről", ha a klubok ebben sem partnerek. Mivel azonban még csaknem pontosan egy hónap van hátra a hazai BL-meccsig, még ma sem lenne késő megbízni egy profi marketing céget, hogy az utolsó Euro-centig hozzon ki minden lehetséges pénzt a tényből, hogy az Eurosport a nemzetközi csomagjában élőben közvetíti a két meccset (és a hazait valószínűleg egy magyar csatorna is). Ezzel a ténnyel, vagyis hogy kb. 200 percen keresztül szerte a világon láthatják a cég nevét, logóját, egész biztosan egy sor új magyar támogatót lehetne (kellene) megnyerni. De nem vagyok túlságosan optimista, hogy ezt megteszik...